7 Şubat 2020 Cuma

Hannah Arendt röportajı Ötekini Sevmek ve Apolitiklik Türkçe Altyazılı

Felsefeci ve filozof gibi sıfatları reddeden ve kendini siyaset bilimci olarak tanımlayan Hannah Arendt'nın, 28 Ekim 1964’te, Günter Gaus'a verdiği bu tarihi ve önemli mülakatın küçük bir kısmını Türkçeye çevirdim. Röportajda kişilere ve kolektif gruplara olan bağlılık ve sevgiden, apolitikliğe ve oradan da Yahudilere kadar pek çok konudan bahsediliyor. YouTube'un Altyazı ayarlarından Türkçeyi seçmeyi unutmayın. İyi seyirler diliyorum.


Türkçeye çeviren: Mehmet Gündoğdu

Yapmış olduğunuz şu açıklamaya geri dönmek istiyorum. Şöyle diyordunuz, halkları yahut kolektif grupları asla sevmedim. Ne Almanları, ne Fransızları, ne Amerikalıları. Ne de işçi sınıfını. Ben yalnızca dostlarımı seviyorum. Bundan öte bir sevgi tanımıyorum. Dahası, Yahudileri sevmek de kendim de bir Yahudi olduğum için, pek sakıncalı gibi gelir bana. Bu görüş ne kadar sağlam temelli ve kendinden emin olabilirse olsun. Politik açıdan etkin olan bir insanın, bir topluluğa bağlı olması gerekmez mi? Ve bu da belli bir ölçüde sevgi içermez mi? Bu tutumunuz da bir ihtimal de olsa politik olarak steril sayılmaz mı?

Hayır. Bu, diğer tutumlar için geçerlidir. Uzun uzadıya da tartışabiliriz. Bir gruba ait olmak, doğal bir durumdur. Doğduğun vakit, daima bir gruba ait olursun. Ancak, ikinci bir manada bir gruba ait olmak, organize olmuş bir gruba katılmak, tamamıyla farklı bir olaydır. İşte bu tür bir organizasyonun da dünya ile bir bağlantısı vardır. İşte bu manada örgütlenmiş olan insanlar bunu yaparlar, çünkü, ortak çıkarları paylaşırlar. Yani, benzer bir ilgi altında toplanırlar. Dünya ile kurulan benzer bağları vardır. Direkt olarak, sevgiden söz edilebilecek kişisel bağlar da vardır. Elbette de başta gerçek sevgi gelir. Belli bir anlamda da dostlukta da mevcuttur. Direkt olarak hitap edilen bir kişi vardır. Dünya ile ilişkisinden de bağımsızdır. Birbirinden apayrı organizasyonlarda bulunan insanlar, yine de arkadaş olabilirler. Ama eğer bunları birbiriyle karıştırırsanız, müzakere masasına sevgiyi koyarsanız, açıkça söylemek gerekirse, bunu kesinlikle ölümcül bulurum.

Apolitik mi bulursunuz?

Evet. Çok dünya dışı bulurum. Ve bunun gerçekten de büyük bir felaket olduğunu düşünüyorum. Kendilerini binlerce yıldır böyle dünya dışı bir şekilde koruyan Yahudi halkının da buna klasik bir örnek olduğunu ifade etmek istiyorum.

Türkçe Altyazılı Videosu

Mehmet Gündoğdu
avuntusaati@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder